FAQ

Vanliga frågor

Klicka på någon av frågorna nedan för att hitta svaren på de mest förekommande frågorna kring exempelvis produkter, leverans och reklamation. Om du fortfarande inte kan hitta ett svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss via mail eller telefon.

Frågor om produkten

För vilka passar TYR?

Hörselförstärkaren är framtagen speciellt för dig som har mild till måttlig hörselnedsättning. En av de absoluta fördelarna med TYR är att den inte kräver någon utprovning hos hörselvården. Du kan få tillbaka din hörsel omgående – utan utprovning och långa väntetider! Hörselförstärkaren TYR passar dig som vill förstärka din hörsel i vissa situationer. Kanske blir hörselförstärkaren ditt första hörselhjälpmedel. Har du en lätt till måttlig hörselnedsättning och en hörapparat som du inte är nöjd med? Då kan hörselförstärkaren TYR vara ett suveränt alternativ för dig. Du bara hänger den runt halsen och trycker igång den med ett knapptryck – det kan inte bli enklare att höra. Hörselförstärkaren passar också för dig som vill ha ett komplement till dina hörapparater – kanske vid videomöten eller när du tittar på tv:n? Även om du upplever att du hör bra så kan det finnas situationer som familjemiddagar, föredrag eller digitala möten då man vill höra lite bättre – för dig är TYR också ett utmärkt alternativ.

Jag har grav hörselnedsättning kan TYR hjälpa mig?

TYR är framförallt avsedd för personer med mild till måttlig hörselnedsättning.

I vilka sammanhang är TYR tänkt att användas?

Vår hörselförstärkare är utmärkt vid samtal med en person på nära avstånd, när du tittar på tv, när du lyssnar på föredrag i större lokaler eller vid familjemiddagar och restaurangbesök där det är mycket bakgrundsbuller. Eftersom TYR har olika programval beroende på vilken situation du befinner dig har du en kompis runt halsen (eller fäst med clips på kläderna) som låter dig höra det du vill – när du vill.

Kommer min egen röst låta annorlunda när jag använder TYR?

Oavsett vilket hörselhjälpmedel som du använder förstärks ljud, även din egen röst. Om du inte använt hörselhjälpmedel tidigare kan det till en början upplevas ovant. Alla hörselhjälpmedel innehåller en mikrofon som fångar upp ljud. Det innebär att oavsett vilket hörselhjälpmedel du använder kommer du att höra din egen röst. Ljudet från en mikrofon blir inte exakt detsamma som när man pratar naturligt.

Jag har besvär vid restaurangbesök. Kan TYR hjälpa mig att ta bort bakgrundsbuller och högljudda röster etc.?

Befinner du dig i miljöer med störande bakgrundsbuller är programval tre avsett för denna typ av ljudmiljö.

Kan jag använda egna hörlurar?

Nej, de hörlurar som medföljer till TYR är kalibrerade till produkten. Använd därför inga andra hörlurar än dessa. Om du har tappat bort dina hörlurar kan du köpa nya  – TYR hörlurar.

Jag är hörapparatanvändare. Varför hör jag så mycket mer ljud med TYR än med mina hörapparater?

Tekniken i talförstärkaren TYR gör att ljud kan plockas upp på mycket längre avstånd än vad en hörapparat normalt klarar av. Detta medför att du kommer kunna uppleva ljud som du inte hört lika bra med hörapparaten.

Jag tycker jag hör min egen röst för mycket, vad kan jag göra?

I början kan man uppleva att sin egen röst hörs väldigt tydligt, men oftast vänjer man sig vid detta. Oavsett vilket hörselhjälpmedel du använder kommer du att höra din egen röst, eftersom alla hörselhjälpmedel består av en mikrofon som fångar upp allt ljud – även din egna röst. Många upplever mindre egen röst med de öppna hörlurspropparna som ingår vid köp av hörselförstärkaren.

Under hur lång tid kan jag använda min TYR?

Om du är ovan att använda hörhjälpmedel kan du behöva tid att anpassa dig till de nya ljuden. Börja därför med ca två timmars användande i taget för att därefter trappa upp ditt användande desto mer van du blir vid produkten.

Jag har hörselnedsättning enbart på ett öra. Kan jag använda TYR ändå?

Ja, det går bra att enbart använda en hörlur.

Kan jag ta telefonsamtal när jag använder TYR?

Ja, med högtalartelefon aktiverad fungerar det utan problem. Det går också bra att prata i telefon utan högtalaren aktiverad. Vänd telefonluren upp och ned, så att högtalaren på telefonen riktas mot TYR. Prata sedan som vanligt i telefonens mikrofon.

Kan jag lyssna på musik när jag använder TYR?

Ja, det går bra.

Måste jag köpa till något tillbehör till TYR för att kunna titta på tv?

Nej, det behöver du inte. TYR kan ta upp ljud på ett längre avstånd vilket innebär att du kan titta på tv utan några fler tillbehör. Du kommer också att kunna sänka volymen på TV:n eftersom du själv kan kontrollera din egen ljudnivå genom att justera den via din TYR. Detta kan vara bra om du tittar på TV:n samtidigt som en person som inte har hörselnedsättning eller om du inte vill riskera att störa grannar.

Om jag befinner mig i en lokal där avståndet till den som talar är stort, behöver jag då använda något tillbehör till TYR, exempelvis i form av en extra mikrofon som sitter på den som talar?

Nej, det behövs inte då TYR tar upp ljud på längre avstånd. Program två är det program som är anpassat efter dessa situationer.

Måste någon annan bära TYR om vi vill prata när vi kör bil?

Nej, oavsett tillfälle eller miljö så räcker det med att den som behöver förstärka sin hörsel har har TYR runt halsen. Det ska vara enkelt att höra och därför utvecklade vi TYR så att du som har nedsatt hörsel bara behöver hänga den runt halsen. Därefter behöver du inte tänka på något för att höra.

Behöver TYR ligga på bordet när vi har en middag med flera personer?

Nej, med vår samtalsförstärkare TYR räcker det att du har den runt halsen.

Hur gör jag om jag vill byta storlek på hörlurspropparna?

TYR levereras med standard proppar i tre olika storlekar: small, medium och large. Byt mellan de olika typerna genom att ta loss de gamla propparna och sätt dit den typ och storlek som passar dina förutsättningar bäst. Se video här.

Jag har problem med eksem i hörselgången, finns det öppna proppar till hörlurarna?

Ja, det ingår öppna hörlursproppar som är ventilerande och funkar extra bra om du har eksem. 

Vad är skillnaden på de olika typerna av proppar?

De slutna propparna är täta utan lufthål. De öppna propparna är ventilerade då det finns lufthål i dem. Man kan uppleva den egna rösten mindre när man använder de öppna hörlurspropparna med lufthål. De öppna hörlurspropparna passar extra bra om du har hörselgångseksem. Slutna hörlursproppar är att rekommendera i stökiga ljudmiljöer, som på en restaurang med mycket omgivningsljud.

Båda varianterna av hörlursproppar ingår vid köp av hörselförstärkaren.

Det blir ”rundgång” när jag använder TYR, hur kan jag bli av med det?

Rundgång kan uppstå av flera olika anledningar.

  • Hörlurspropparna sitter inte tillräckligt långt in i hörselgången – prova då att sätta fast dem ordentligt i hörselgången.
  • Hörlurspropparna är för stora eller för små – prova att byta ut mot en bättre storlek på hörlurspropparna.
  • Öppna hörlursproppar kan i vissa fall medföra att rundgång uppstår. Prova att byta till slutna hörlursproppar.

Jag har pacemaker. Kan jag använda hörselförstärkaren TYR?

Ja, men vi rekommenderar att inte använda halsbandet som ingår till TYR. Halsbandet fästs med magneter. Om du har pacemaker rekommenderar vi att du fäster hörselförstärkaren med clipset på dina kläder istället. 

Hur använder jag TYR

Varför har den blå lysdioden börjat blinka snabbare och snabbare?

Lysdioden börjar blinka när det är dags att ladda batteriet. Desto snabbare dioden blinkar desto mindre batteri är det kvar.

Vad har batteriet för livslängd?

Ett nyladdat batteri håller cirka 40-50 timmar beroende på användning. Batteriet är uppladdningsbart och har en livslängd på cirka 10 år.

Kan jag köpa till extra proppar?

Ja, det går att beställa i webshopen. TYR standard hörlursproppar set och inom kort finns också TYR öppen hörlursproppar set att välja mellan.

Varför ingår ingen stickkontakt till USB-kabeln?

Av miljöskäl har vi valt att det inte ingår någon nätadapter till produkten. Många har redan en nätadapter hemma eftersom dessa används till många olika produkter idag. Om du inte har en nätadapter hemma kan du ladda vår samtalsförstärkare direkt via din dator utan att använda stickkontakt. Observera att endast CE-märkta nätadaptrar får användas vid laddning av hörselförstärkaren.

Ljudet fungerar ej?

Kontrollera att hörlurskabeln är ordentligt isatt i uttaget. Kontrollera volymnivån. Om ljudet fortfarande inte fungerar, kontakta oss

Kan man ladda TYR varje kväll?

Batteriet räcker cirka 40-50 timmar. Du kan ladda batteriet även om batteriet inte är helt urladdat, men det kan ha en viss påverkan på dess livslängd om det laddas upp alltför ofta utan att vara urladdat.

Kan jag se vilket program jag använder?

Hörselförstärkaren TYR har ingen display för att se vilket programval du använder. Dålig syn ska inte stoppa dig från att veta programval. Genom ett enkelt knapptryck på programknappen hör du vilket programval du är på. Lyssna på antalet ljudsignaler för att få reda på vilket program du använder.

  • En signal = program ett
  • Två signaler = program två
  • Tre signaler = program tre

Kan jag ha TYR påslagen under flygresa?

Ja, det går bra. Det finns ingen radiodel i TYR som kan störa flygets tekniska utrustning.

Hur lång räckvidd har hörselförstärkaren TYR?

Räckvidden i hörselförstärkaren TYR är beroende på rum och ljudmiljö. Den har en räckvidd på omkring 15-20 meter i program två. Det är på grund av den långa räckvidden som hörselförstärkaren TYR kan ersätta behovet av teleslinga eller konferensmikrofoner.

Att göra en beställning

Vilka betalmetoder accepterar ni?

Vi använder oss av Klarna. De erbjuder en mängd betalalternativ. Du kan betala direkt via kort eller banköverföring.. Du kan också välja att betala senare via faktura på 30 dagar eller dela upp betalningen från 6-36 månader.

Jag har inte fått någon faktura när jag beställde i webshopen?

Kontakta Klarna som är ansvariga för vår betaltjänst.

Min beställning gick inte igenom när jag valde delbetalning?

Prova att välja ett annat betalalternativ eller hör av dig till Klarna.

Hur vet jag om min order gått igenom?

Ditt köp är godkänt och har gått igenom när du mottagit din orderbekräftelse.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Kontrollera ditt skräppostfilter, eftersom det kan hända att e-postmeddelanden av misstag placeras där. Om du inte fått någon orderbekräftelse betyder det att ditt köp troligtvis inte gått igenom.

Jag använde alternativet betala direkt. När kommer summan dras från mitt bankkort?

Det kan ta upp till tre bankdagar beroende på vilken bank du använder.

När skickas fakturan från Klarna?

När din beställning skickas iväg från oss.

Leveransinformation

Levererar ni paket hem till dörren?

Våra paket levereras i de allra flesta fall direkt hem till din postlåda. Om du har en låst postlåda eller ett vanligt brevinkast kommer paketet att levereras till postombud. 

Om du beställer mer än två hörselförstärkare kommer paketet att levereras till ombud. Paketet blir då för stort för att hamna i din postlåda.

Hur lång är leveranstiden?

I de allra flesta fall har du paketet redan nästa vardag. Om du bor uppåt i landet kan det ta någon dag extra. Vår leveranstid är 1-3 dagar.

Vilken leveransservice erbjuder ni?

Alla paketleveranser till ombud är fraktfria. Leverans sker normalt inom 3-7 dagar. Vi levererar endast inom Sverige.

Behöver jag gå till ett ombud för att hämta paketet?

I de allra flesta fall kommer våra paket hem till dig – direkt till din postlåda. Om du har en låst postlåda där paket inte går ner kommer paketet att hamna hos postombud.

Beställer du mer än två hörselförstärkare blir paketet för stort för att gå ner i din postlåda och går till ett ombud.

Vilka transportalternativ använder ni?

Vi skickar paket med Postnord.

Det har gått längre tid än den förväntade leveranstiden, vad ska jag göra?

Om ditt paket lämnat oss kan du följa det via det spårningsnummer som du fått via mail vid ditt köp. Under vissa perioder kan längre leveranstider förekomma på upp till 10 dagar. Vid längre leveranstid försöker vi alltid att meddela dig. För leveranser till Gotland och vissa delar av Norrland kan det ta någon dag extra.

Vad innebär leveransvillkor ”Fritt kund (fraktfritt)”?

Det innebär att vi ansvarar för paketet hela vägen tills du som kund har det i din hand.

Till vilka länder skickar ni?

Vi skickar inom Sverige.

Garanti, reklamation och retur

Vilka är era returvillkor?

Du har 30 dagars ångerrätt. Under dessa 30 dagar kan du testa hörselförstärkaren hemma i lugn och ro.

Om hörselförstärkaren mot förmodan inte skulle leva upp till dina förväntningar skickar du tillbaks den inom 30 dagar till oss. Ett värdeminskningsavdrag om 450 SEK tas ut vid retur. Det är en kostnad för de delar som behöver bytas ut, återställning, administration och returfrakt.

Jag vill returnera produkten. Hur gör jag?

Så här returnerar du din produkt till oss:
1. Kontakta OnDeMove på 035 777 18 01 för att meddela din retur och få en retursedel och fraktsedel.
2. Lägg produkten i samma förpackning som den levererades i eller i annan likvärdig förpackning.
3. Emballera produkterna i en väl skyddande och stöttålig ytterförpackning.
4. Fäst adressetiketten på förpackningen.
5. Lämna in paketet till ditt ombud.
6. Spara kvittot på returfrakten tills du har fått din återbetalning. Ett värdeminskningsavdrag om 450 SEK kommer att dras.
7. Om du betalt via Klarna ”Betala senare” måste du rapportera din retur till Klarna för att pausa din faktura.

Efter att du har meddelat OnDeMove att du vill returnera din vara behöver du skicka varan inom 7 dagar. Du är ansvarig för eventuell skada under returfrakten som orsakats av dålig paketering av produkten.

Min produkt är trasig och jag vill reklamera den. Hur gör jag?

Maila först till info@ondemove.se och beskriv problemet med din produkt. Invänta sedan vårt svar om hur vi går vidare.

Efter att du fått bekräftelse från oss:
– Fyll i retursedeln som du fick med i paketet vid köpet. Om du inte har kvar den kan du ladda ner en ny här.
– Bifoga bevis på ditt köp, exempelvis retursedel, faktura, orderbekräftelse, inköpskvitto eller kontoutdrag.
– Lägg alla produktens delar i dess originalförpackning och en väl skyddande ytterförpackning.
– Använd stötdämpande material i ytterkartongen.
– Klistra på adressetiketten.
– Lämna in paketet till ditt postombud.

Vem betalar frakten vid en reklamation eller garantiärende?

Du som kund betalar för frakten för paketet till oss. Vi betalar frakten tillbaka till dig.

Jag har ångrat mitt köp, måste jag hämta ut mitt paket?

Ett paket som inte blivit hämtat gäller inte som utnyttjande av ångerrätten. Du måste därför hämta ut ditt paket och göra en retur.

1. Hämta ut paketet och öppna det.
2. Fyll i den medföljande retursedeln, bifoga den i din retur.
3. Klistra igen paketet och klistra på den medföljande adressetiketten.
4. Lämna in paketet hos postombudet.

Om du väljer att inte hämta ut ditt paket kommer en administrativ kostnad på 200 SEK att tas ut.

Jag vill utnyttja garantin. Hur gör jag?

Kontakta oss först innan du skickar tillbaka paketet. Maila till info@ondemove.se eller ring oss på 035-777 18 01. Våra öppettider är helgfria vardagar klockan 8-16.

Diverse

Jag hittar inte min retursedel. Hur gör jag?

Om du har tappat din fraktsedel eller retursedel får du maila oss på kundservice@ondemove.se för att få en ny skickad på mail till dig.

Jag kan ej hämta ut mitt paket. Vad händer nu?

Kontakta transportören och se om de kan förlänga liggtiden på paketet hos ombud. När liggtiden har gått ut kommer paketet att skickas tillbaka till oss. Vi förbehåller oss då rätten att kunna ta ut en administrativ kostnad på 200 SEK.

Jag har skickat tillbaka en produkt. När får jag min återbetalning?

Alla betalningar sker via vår samarbetspartner Klarna. Kontakta dem.

Jag har ej kvar mailet från Klarna med fakturan. Var hittar jag fakturan?

Du kan hitta dina fakturor om du loggar in på ditt Klarna-konto. Logga in via Klarna-appen eller på klarna.com.

FAQ Klarna

Vem är Klarna?

Ett företag grundat i Sverige som erbjuder betalningslösningar för e-handelsbranschen. Klarna täcker in alla betalningsmetoder.

Vilka betalmetoder accepterar ni?

Vi använder oss av Klarna . I denna betaltjänst inkluderas följande betalalternativ.

  • Betala direkt (kortbetalningar, banköverföring)
  • Betala senare (faktura 30 dagar).
  • Dela upp (delbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader).

Jag har inte fått någon faktura när jag beställde i webshopen?

Hör av dig till Klarna som är vår partner gällande betaltjänsten.

Min beställning gick inte igenom när jag valde delbetalning?

Prova att välja ett annat betalalternativ eller hör av dig till Klarna.

Jag använde alternativet betala direkt. När kommer summan dras från mitt bankkort?

Det kan ta upp till 3 bankdagar beroende på vilken bank du använder.

När skickas fakturan från Klarna?

När din beställning skickas iväg från oss.

Jag har skickat tillbaka en produkt. När får jag min återbetalning?

Kontakta Klarna via deras app eller Klarna.com.

Jag har ej kvar mailet från Klarna med fakturan. Var hittar jag fakturan?

Logga in i Klarna-appen eller på Klarna.com. Där finns dina fakturor samlade.

Varför har ni inte betalat tillbaka hela summan?

Ett värdeminskningsavdrag om 450 SEK görs för att ersätta vissa delar, återställa produkten, administration och fraktavgifter.

Vid outhämtat paket görs ett avdrag på 200 kr.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Ring till oss eller fyll i formuläret med din fråga så återkopplar vi så snabbt som möjligt.

Ring till oss:

Vi finns tillgängliga på telefon vardagar mellan 08:00 till 16:00

Skicka in din fråga:

Fyll i formuläret

6 + 8 =