FAQ

Vanliga frågor

Klicka på någon av frågorna nedan för att hitta svaren på de mest förekommande frågorna kring exempelvis produkter, leverans och reklamation. Om du fortfarande inte kan hitta ett svar på din fråga är du alltid välkommen att kontakta oss via mail eller telefon.

Frågor om produkten

För vilka passar TYR?

Hörselförstärkaren är framtagen speciellt för dig som har mild till måttlig hörselnedsättning. En av de absoluta fördelarna med TYR är att den inte kräver någon utprovning hos hörselvården. Du kan få tillbaka din hörsel omgående – utan utprovning och långa väntetider! Hörselförstärkaren TYR passar dig som vill förstärka din hörsel i vissa situationer. Kanske blir hörselförstärkaren ditt första hörselhjälpmedel. Har du en lätt till måttlig hörselnedsättning och en hörapparat som du inte är nöjd med? Då kan hörselförstärkaren TYR vara ett suveränt alternativ för dig. Du bara hänger den runt halsen och trycker igång den med ett knapptryck – det kan inte bli enklare att höra. Hörselförstärkaren passar också för dig som vill ha ett komplement till dina hörapparater – kanske vid videomöten eller när du tittar på tv:n? Även om du upplever att du hör bra så kan det finnas situationer som familjemiddagar, föredrag eller digitala möten då man vill höra lite bättre – för dig är TYR också ett utmärkt alternativ.

Hur lång räckvidd har TYR?

Räckvidden i hörselförstärkaren TYR är beroende på rum och ljudmiljö. Den har en räckvidd på omkring 15-20 meter i program två. Det är på grund av den långa räckvidden som hörselförstärkaren TYR kan ersätta behovet av teleslinga eller konferensmikrofoner.

Jag har grav hörselnedsättning kan TYR hjälpa mig?

TYR är framförallt avsedd för personer med mild till måttlig hörselnedsättning.

Kan jag använda TYR tillsammans med min hörapparat?

Nej, hörselförstärkaren går inte att kombinera med din hörapparat. När du använder TYR tar du av dig din hörapparat och använder hörselförstärkaren TYR istället.

I vilka sammanhang är TYR tänkt att användas?

Vår hörselförstärkare är utmärkt vid samtal med en person på nära avstånd, när du tittar på tv, när du lyssnar på föredrag i större lokaler eller vid familjemiddagar och restaurangbesök där det är mycket bakgrundsbuller. Eftersom TYR har olika programval beroende på vilken situation du befinner dig har du en kompis runt halsen (eller fäst med clips på kläderna) som låter dig höra det du vill – när du vill.

Kommer min egen röst låta annorlunda när jag använder TYR?

Oavsett vilket hörselhjälpmedel som du använder förstärks ljud, även din egen röst. Om du inte använt hörselhjälpmedel tidigare kan det till en början upplevas ovant. Alla hörselhjälpmedel innehåller en mikrofon som fångar upp ljud. Det innebär att oavsett vilket hörselhjälpmedel du använder kommer du att höra din egen röst. Ljudet från en mikrofon blir inte exakt detsamma som när man pratar naturligt.

Jag har besvär vid restaurangbesök. Kan TYR hjälpa mig att ta bort bakgrundsbuller och högljudda röster etc.?

Befinner du dig i miljöer med störande bakgrundsbuller är programval tre avsett för denna typ av ljudmiljö.

Kan jag använda egna hörlurar?

Nej, de hörlurar som medföljer till TYR är kalibrerade till produkten. Använd därför inga andra hörlurar än dessa. Om du har tappat bort dina hörlurar kan du köpa nya  – TYR hörlurar.

Jag är hörapparatanvändare. Varför hör jag så mycket mer ljud med TYR än med mina hörapparater?

Tekniken i talförstärkaren TYR gör att ljud kan plockas upp på mycket längre avstånd än vad en hörapparat normalt klarar av. Detta medför att du kommer kunna uppleva ljud som du inte hört lika bra med hörapparaten.

Jag tycker jag hör min egen röst för mycket, vad kan jag göra?

I början kan man uppleva att sin egen röst hörs väldigt tydligt, men oftast vänjer man sig vid detta. Oavsett vilket hörselhjälpmedel du använder kommer du att höra din egen röst, eftersom alla hörselhjälpmedel består av en mikrofon som fångar upp allt ljud – även din egna röst. Många upplever mindre egen röst med de öppna hörlurspropparna som ingår vid köp av hörselförstärkaren.

Under hur lång tid kan jag använda min TYR?

Om du är ovan att använda hörhjälpmedel kan du behöva tid att anpassa dig till de nya ljuden. Börja därför med ca två timmars användande i taget för att därefter trappa upp ditt användande desto mer van du blir vid produkten.

Jag har hörselnedsättning enbart på ett öra. Kan jag använda TYR ändå?

Ja, det går bra att enbart använda en hörlur.

Kan jag lyssna på musik när jag använder TYR?

Ja, det går bra.

Måste jag köpa till något tillbehör till TYR för att kunna titta på tv?

Nej, det behöver du inte. TYR kan ta upp ljud på ett längre avstånd vilket innebär att du kan titta på tv utan några fler tillbehör. Du kommer också att kunna sänka volymen på TV:n eftersom du själv kan kontrollera din egen ljudnivå genom att justera den via din TYR. Detta kan vara bra om du tittar på TV:n samtidigt som en person som inte har hörselnedsättning eller om du inte vill riskera att störa grannar.

Om jag befinner mig i en lokal där avståndet till den som talar är stort, behöver jag då använda något tillbehör till TYR, exempelvis i form av en extra mikrofon som sitter på den som talar?

Nej, det behövs inte då TYR tar upp ljud på längre avstånd. Program två är det program som är anpassat efter dessa situationer.

Måste någon annan bära TYR om vi vill prata när vi kör bil?

Nej, oavsett tillfälle eller miljö så räcker det med att den som behöver förstärka sin hörsel har har TYR runt halsen. Det ska vara enkelt att höra och därför utvecklade vi TYR så att du som har nedsatt hörsel bara behöver hänga den runt halsen. Därefter behöver du inte tänka på något för att höra.

Behöver TYR ligga på bordet när vi har en middag med flera personer?

Nej, med vår samtalsförstärkare TYR räcker det att du har den runt halsen.

Hur gör jag om jag vill byta storlek på hörlurspropparna?

TYR levereras tillsammans med öppna och slutna hörlursproppar i tre olika storlekar: small, medium och large. Byt mellan de olika typerna genom att ta loss hörlurspropparna på hörlurarna och sätt dit den typ och storlek som passar dina förutsättningar bäst. Se video med tips och knep för hur du enklast byter hörlurspropp här.

Jag har problem med eksem i hörselgången, finns det öppna hörlursproppar till hörlurarna?

Ja, det ingår öppna hörlursproppar som är ventilerande och funkar extra bra om du har eksem.

Vad är skillnaden på de olika typerna av hörlursproppar?

De slutna hörlurspropparna är täta utan lufthål. De öppna propparna är ventilerade då det finns lufthål i dem. Man kan uppleva den egna rösten mindre när man använder de öppna hörlurspropparna med lufthål. De öppna hörlurspropparna passar extra bra om du har hörselgångseksem. Slutna hörlursproppar är att rekommendera i stökiga ljudmiljöer, som på en restaurang med mycket omgivningsljud.

Båda varianterna av hörlursproppar ingår vid köp av hörselförstärkaren.

Det blir ”rundgång” när jag använder TYR, hur kan jag bli av med det?

Rundgång kan uppstå av flera olika anledningar.

  • Hörlurspropparna sitter inte tillräckligt långt in i hörselgången – prova då att sätta fast dem ordentligt i hörselgången.
  • Hörlurspropparna är för stora eller för små – prova att byta ut mot en bättre storlek på hörlurspropparna.
  • Öppna hörlursproppar kan i vissa fall medföra att rundgång uppstår. Prova att byta till slutna hörlursproppar.

Jag har pacemaker. Kan jag använda hörselförstärkaren TYR?

Ja, men vi rekommenderar att inte använda halsbandet som ingår till TYR. Halsbandet fästs med magneter. Om du har pacemaker rekommenderar vi att du fäster hörselförstärkaren med klämman (som sitter på baksidan av TYR) på dina kläder istället.

Jag upplever beröringsljud från TYR. Varför och vad kan jag göra?

Alla hörhjälpmedel innehåller en mikrofon vilket gör att beröringsljud kan uppstå. För att minimera beröringsljud med TYR rekommenderar vi att du använder klämman på baksidan av TYR för att fästa hörselförstärkaren på dina kläder, istället för att använda halsbandet.

Finns produkten att köpa i butik?

Apoteket har produkten i utvalda butiker runt om i Sverige. På vår sida Butik kan du se vilka apotek och adressen till dem.

Hur använder jag TYR

Kan jag svara i telefon med TYR?

Ja, med högtalartelefon aktiverad fungerar det utan problem. Det går också bra att prata i telefon utan högtalaren aktiverad. Vänd telefonluren upp och ned, så att högtalaren på telefonen riktas mot TYR. Prata sedan som vanligt i telefonens mikrofon.

Varför har den blå lysdioden börjat blinka snabbare och snabbare?

Lysdioden börjar blinka när det är dags att ladda batteriet. Desto snabbare dioden blinkar desto mindre batteri är det kvar.

Vad har batteriet för livslängd?

Ett nyladdat batteri håller cirka 40-50 timmar beroende på användning. Batteriet är uppladdningsbart och har en livslängd på cirka 10 år.

Kan jag köpa till extra proppar?

Ja, det går att beställa i webshopen. De kommer i ett set med tre storlekar: S, M och L.

Varför ingår ingen stickkontakt till USB-kabeln?

Det ingår ingen stickkontakt/nätadapter av miljöskäl.  Många har redan en nätadapter hemma eftersom dessa används till många olika produkter idag. Oftast funkar till exempel nätadaptern som du använder för att ladda din mobiltelefon. Om du inte har en nätadapter hemma kan du ladda TYR direkt via din dator utan att använda stickkontakt. Observera att endast CE-märkta nätadaptrar får användas vid laddning av hörselförstärkaren.

Du kan köpa nätadapter från oss som tillbehör om du inte har någon hemma.

Ljudet fungerar ej?

Kontrollera att hörlurskabeln är ordentligt isatt i uttaget. Kontrollera volymnivån. Om ljudet fortfarande inte fungerar, kontakta oss.

Kan man ladda TYR varje kväll?

Batteriet räcker cirka 40-50 timmar. Du kan ladda batteriet även om batteriet inte är helt urladdat, men det kan ha en viss påverkan på dess livslängd om det laddas upp alltför ofta utan att vara urladdat.

Kan jag se vilket program jag använder?

Hörselförstärkaren TYR har ingen display för att se vilket programval du använder. Dålig syn ska inte stoppa dig från att veta programval. Genom ett enkelt knapptryck på programknappen hör du vilket programval du är på. Lyssna på antalet ljudsignaler för att få reda på vilket program du använder.

  • En signal = program ett
  • Två signaler = program två
  • Tre signaler = program tre

Hur lång räckvidd har hörselförstärkaren TYR?

Räckvidden i hörselförstärkaren TYR är beroende på rum och ljudmiljö. Den har en räckvidd på omkring 15-20 meter i program två. Det är på grund av den långa räckvidden som hörselförstärkaren TYR kan ersätta behovet av teleslinga eller konferensmikrofoner.

Kan jag ha TYR påslagen under flygresa?

Ja, det går bra. Det finns ingen radiodel i TYR som kan störa flygets tekniska utrustning.

Att göra en beställning

Jag vill inte beställa via nätet. Hur kan jag köpa era produkter då?

Det går alldeles utmärkt att ringa oss och lägga en beställning. Då får du en faktura på 30 dagar tillsammans med din beställning, utan fakturaavgift. Du når oss helgfria vardagar mellan 08-16 på 035-777 18 01. Det går också bra att beställa via mail. Då mailar du till info@ondemove.se

Vilka betalmetoder accepterar ni?

Vi använder oss av Klarna. De erbjuder en mängd betalalternativ. Du kan betala direkt via kort eller banköverföring.. Du kan också välja att betala senare via faktura på 30 dagar eller dela upp betalningen från 6-36 månader.

Min beställning gick inte igenom när jag valde delbetalning?

Prova att välja ett annat betalalternativ eller hör av dig till Klarna.

Hur vet jag om min order gått igenom?

Ditt köp är godkänt och har gått igenom när du mottagit din orderbekräftelse.

Jag har inte fått någon faktura när jag beställde i webshopen?

Kontakta Klarna som är ansvariga för vår betaltjänst.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?

Kontrollera ditt skräppostfilter, eftersom det kan hända att e-postmeddelanden av misstag placeras där. Om du inte fått någon orderbekräftelse betyder det att ditt köp troligtvis inte gått igenom.

Jag använde alternativet betala direkt. När kommer summan dras från mitt bankkort?

Det kan ta upp till tre bankdagar beroende på vilken bank du använder.

När skickas fakturan från Klarna?

När din beställning skickas iväg från oss.

Leveransinformation

Levererar ni paket hem till dörren?

Våra paket levereras i de allra flesta fall direkt hem till din postlåda. Om du har en låst postlåda eller ett vanligt brevinkast kommer paketet att levereras till postombud.

Hur lång är leveranstiden?

I de allra flesta fall har du paketet redan nästa vardag. Om du bor uppåt i landet kan det ta någon dag extra. Vår leveranstid är 1-3 dagar. 

Vilken leveransservice erbjuder ni?

Alla paketleveranser till ombud är fraktfria. Leverans sker normalt inom 3-7 dagar. Vi levererar endast inom Sverige.

Behöver jag gå till ett ombud för att hämta paketet?

I de allra flesta fall kommer våra paket hem till dig – direkt till din postlåda. Om du har en låst postlåda där paket inte går ner kommer paketet att hamna hos postombud.

Vilka transportalternativ använder ni?

Vi skickar paket med Postnord.

Det har gått längre tid än den förväntade leveranstiden, vad ska jag göra?

Vanligtvis är leveranstiden 1-3 vardagar. Under vissa perioder kan längre leveranstider förekomma på upp till 10 dagar. Vid längre leveranstid försöker vi alltid att meddela dig. För leveranser till Gotland och vissa delar av Norrland kan det ta någon dag extra. Om du inte har fått information från oss gällande längre leveranstid och ditt paket dröjer – kontakta oss.

Vad innebär leveransvillkor ”Fritt kund (fraktfritt)”?

Det innebär att vi ansvarar för paketet hela vägen tills du som kund har det i din hand.

Till vilka länder skickar ni?

Vi skickar inom Sverige.

Garanti, reklamation och retur

Vilka är era returvillkor?

Du har 30 dagars ångerrätt. Under dessa 30 dagar kan du testa hörselförstärkaren hemma i lugn och ro.

Om hörselförstärkaren mot förmodan inte skulle leva upp till dina förväntningar skickar du tillbaks den inom 30 dagar till oss. Ett värdeminskningsavdrag om 450 SEK tas ut vid retur. På grund av hälso- och hygienskäl behöver vi byta ut och återställa produkten. Värdeminskningsavdraget tas ut för att täcka dessa kostnader samt returfrakt.

Vanligtvis har du inte öppet köp vid bruten förpackning på in-ear hörlurar. Vi vet att det är viktigt att få prova sitt hörhjälpmedel och har valt att erbjuda öppet köp när du handlar genom oss mot ett värdeminskningsavdrag.

Jag vill returnera produkten. Hur gör jag?

Så här returnerar du din produkt till oss:
1. Kontakta OnDeMove på 035-777 18 01 för att meddela din retur. Du får en QR-kod på mail eller telefon. Genom att visa upp QR-kodsbilden hos ditt PostNord-ombud skriver de ut fraktsedeln åt dig (se steg 4).
2. Lägg produkten och samtliga tillbehör i samma förpackning som den levererades i (eller i annan likvärdig förpackning).
3. Emballera produkterna i en väl skyddande och stöttålig ytterförpackning.
4. Gå till ditt PostNord ombud och visa upp QR-koden så skriver de ut fraktetiketten till ditt paket.
5. Spara kvittot på returfrakten tills du har fått din återbetalning.
6. Om du betalt via Klarna ”Betala senare” måste du rapportera din retur till Klarna för att pausa din faktura.

Efter att du har meddelat OnDeMove att du vill returnera din vara behöver du skicka varan inom 7 dagar. Du är ansvarig för eventuell skada under returfrakten som orsakats av dålig paketering av produkten.

Min produkt är trasig och jag vill reklamera den. Hur gör jag?

Maila först till info@ondemove.se och beskriv problemet med din produkt. Invänta sedan vårt svar om hur vi går vidare.

När du har fått bekräftelse från oss samt QR-kod för returfraktsedel följer du dessa steg:

  • Lägg alla produktens delar i dess originalförpackning och en väl skyddande ytterförpackning.
  • Bifoga bevis på ditt köp, exempelvis retursedel, faktura, orderbekräftelse, inköpskvitto eller kontoutdrag.
  • Använd stötdämpande material i ytterkartongen.
  • Visa QR-koden du fått från oss hos ditt PostNord-ombud. De skriver ut fraktetiketten åt dig.

Vem betalar frakten vid en reklamation eller garantiärende?

Du som kund betalar för frakten för paketet till oss. Vi betalar frakten tillbaka till dig.

Jag har ångrat mitt köp, måste jag hämta ut mitt paket?

Vanligtvis lämnas paketen direkt till din brevlåda. Om Du har låst brevlåda eller brevbäraren av annan anledning inte kunnat leverera till din brevlåda hamnar paketet hos ett ombud. Ett paket som inte blivit hämtat gäller inte som utnyttjande av ångerrätten. Du måste därför hämta ut ditt paket och göra en retur.

1. Hämta ut paketet och öppna det.
2. Fyll i den medföljande retursedeln, bifoga den i din retur.
3. Klistra igen paketet och klistra på den medföljande adressetiketten.
4. Lämna in paketet hos postombudet.

Om du väljer att inte hämta ut ditt paket kommer en administrativ kostnad på 200 SEK att tas ut.

Jag vill utnyttja garantin. Hur gör jag?

Kontakta oss först innan du skickar tillbaka paketet. Maila till info@ondemove.se eller ring oss på 035-777 18 01. Telefonväxeln är öppen helgfria vardagar klockan 8-16.

Diverse

Jag kan ej hämta ut mitt paket. Vad händer nu?

Vanligtvis levereras våra paket direkt hem till din brevlåda. Om du har en låst brevlåda eller om brevbäraren av annan anledning inte kunnat leverera till din brevlåda hamnar paketet hos ett ombud.

Kontakta transportören och se om de kan förlänga liggtiden på paketet hos ombud. När liggtiden har gått ut kommer paketet att skickas tillbaka till oss. Vi förbehåller oss då rätten att kunna ta ut en administrativ kostnad på 200 SEK.

Jag har skickat tillbaka en produkt. När får jag min återbetalning?

Alla betalningar sker via vår samarbetspartner Klarna. Kontakta dem.

Jag har ej kvar mailet från Klarna med fakturan. Var hittar jag fakturan?

Du kan hitta dina fakturor om du loggar in på ditt Klarna-konto. Logga in via Klarna-appen eller på klarna.com.

FAQ Klarna

Vem är Klarna?

Ett företag grundat i Sverige som erbjuder betalningslösningar för e-handelsbranschen. Klarna täcker in alla betalningsmetoder.

Vilka betalmetoder accepterar ni?

Vi använder oss av Klarna . I denna betaltjänst inkluderas följande betalalternativ.

  • Betala direkt (kortbetalningar, banköverföring)
  • Betala senare (faktura 30 dagar).
  • Dela upp (delbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader).

Jag har inte fått någon faktura när jag beställde i webshopen?

Hör av dig till Klarna som är vår partner gällande betaltjänsten.

Min beställning gick inte igenom när jag valde delbetalning?

Prova att välja ett annat betalalternativ eller hör av dig till Klarna.

Jag använde alternativet betala direkt. När kommer summan dras från mitt bankkort?

Det kan ta upp till 3 bankdagar beroende på vilken bank du använder.

När skickas fakturan från Klarna?

När din beställning skickas iväg från oss.

Jag har skickat tillbaka en produkt. När får jag min återbetalning?

Kontakta Klarna via deras app eller Klarna.com.

Jag har ej kvar mailet från Klarna med fakturan. Var hittar jag fakturan?

Logga in i Klarna-appen eller på Klarna.com. Där finns dina fakturor samlade.

Varför har ni inte betalat tillbaka hela summan?

Ett värdeminskningsavdrag om 450 SEK görs för att återställa och byta ut delar av produkten av hälso- och hygienskäl. Värdeminskningsavdraget täcker också returfraktkostnaden.

Vid outhämtat paket görs ett avdrag på 200 kr.

Abonnemang

Hur funkar abonnemangstjänsten?

Genom abonnemangstjänsten erbjuder vi dig att hyra hörselförstärkaren TYR för endast 199 kronor i månaden. Du har en bindningstid på 24 månader. Varje månad får du en faktura (via mail, e-faktura eller pappersfaktura). Betalning görs via bankgiro eller Swish. Efter 24 månader kan du köpa loss produkten, returnera eller fortsätta abonnera. Äntligen är det lika enkelt att ha hörhjälpmedel på abonnemang som glasögon!

Vilka betalningsmetoder finns för abonnemangstjänsten?

Vår samarbetspartner för abonnemangstjänsten erbjuder bankgiro eller Swish som betalning för månadsfakturorna.

Hur får jag fakturan på abonnemangstjänsten?

Din månadsfaktura för abonnemangstjänsten kan du välja att få via mail, e-faktura eller pappersfaktura. För pappersfaktura tillkommer en avgift om 19 kronor.

När levereras min TYR efter jag tecknat abonnemangstjänsten?

Så snart vi har ett undertecknat avtal på abonnemangstjänsten från dig så skickar vi en hörselförstärkare hem till dig. Hörselförstärkaren finns alltid i lager och vi skickar produkter under alla helgfria veckodagar. Från att vi har skickat den från oss tar det 1-3 dagar innan du har den. Oftast levereras den direkt hem till din brevlåda.

Hur ser förloppet ut för en abonnemangsbeställning?

  1. Lägg en beställning på abonnemang via webshop, maila info@ondemove.se eller ring 035-777 18 01.
  2. Avtal skickas hem till dig. Signera dessa och posta tillbaks båda avtalen till oss i det medföljande förfrankerade kuvertet. Du kan också få avtalet på mail och själv skriva ut och signera om du vill snabba på förloppet.
  3. Vi bekräftar att vi mottagit din abonnemangsbeställning och skickar en TYR till dig tillsammans med ditt avtal.
  4. Efter en månad får du din första månadsfaktura.

Jag har ångrat mitt abonnemang. Vad gör jag?

Du har 30 dagars öppet köp, precis som vanligt även på abonnemangstjänsten. Det tillkommer (som vid ett vanligt köp av hörselförstärkaren TYR) en returavgift om 450 kronor på grund av hälso- och hygienskäl eftersom vissa delar behöver bytas ut och ersättas. Du betalar ingen månadsavgift, utan endast returavgiften om 450 kronor.

Om det har gått mer än 30 dagar har du en bindningstid på 24 månader på ditt abonnemang.

Jag har bindningstid kvar, men vill avsluta. Kan jag betala av återstående belopp nu?

Om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang, men vill avsluta och skicka tillbaks din hörselförstärkare så går det bra. Då slutfakturerar vi dig återstående belopp på din abonnemangstjänst. Kontakta oss via info@ondemove.se för att avsluta ditt abonnemang.

Mitt abonnemang har gått ut. Jag ska återlämna min hörselförstärkare. Hur går det till?

Efter 24 månader går din bindningstid ut och uppsägning av abonnemang sker skriftligt via info@ondemove.se

Då får du vidare information av oss gällande returnering av din hörselförstärkare TYR. Du får alltid en fraktsedel av oss. Skicka inte tillbaka hörselförstärkaren själv. Då är inte frakten spårbar och vi har svårt att hantera returen eftersom vi inte vet vem den kommer ifrån.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Ring till oss eller fyll i formuläret med din fråga så återkopplar vi så snabbt som möjligt.

Ring till oss:

Vi finns tillgängliga på telefon vardagar mellan 08:00 till 16:00

Skicka in din fråga:

Fyll i formuläret

5 + 11 =